Projekt Klasa, klatka, cyk, cyk, brzdęk! ruszył z wielką mocą

Międzyrzecka Fundacja Inicjatyw Społecznych „MIĘDZY” wraz ze Szkołą Podstawową Nr 6 rozpoczęła realizację projektu: „Klasa, klatka, cyk, cyk, brzdęk!”. Za nimi pierwsze warsztaty z zakresu edukacji filmowej pn.„Magia kina”, w których udział wzięli uczniowie trzech pierwszych klas.

Zajęcia odbyły się 6 i 7 czerwca w sali projekcyjnej Międzyrzeckiego Ośrodka Kultury. Prowadzące: Małgosia Makarewicz i Grażyna Michałowska – animatorki i jednocześnie koordynatorki projektu, wprowadziły dzieci w magiczny świat kina niemego, czarno – białego oraz bajek zapisanych na kliszy celuloidowej. Uczestnicy zapoznali się z różnymi typami projektorów i diaskopów z lat 60., 70. i 80. Dzięki projekcji celuloidowych bajek „rzucanych” na ścianę, mogli przenieść się na chwilę do czasów dzieciństwa swoich dziadków, ale też wychwycić różnice między bajką i filmem współczesnym, a tym zapisanym na taśmie.
Młodzi widzowie dowiedzieli się, jak z szeregu nieruchomych obrazków – klatek zdjęciowych powstaje film. Jaką rolę w jego tworzeniu odgrywa światło. Najwięcej śmiechu wywołały u uczestników projekcje niemych filmów z udziałem Charliego Chaplina. Na koniec dzieci zwiedziły współczesną kabinę kinooperatora, scenę kina oraz stanowisko pracy akustyka i operatora świateł. Frajdę sprawiło dzieciom własnoręczne opuszczanie ekranu projekcyjnego, zasłanianie kurtyny oraz możliwość wcielenia się w rolę realizatora dźwięku, zasiadając w słuchawkach na jego fotelu.
Warsztaty te były z pewnością świetnym wprowadzeniem do kolejnego działania – tworzenia filmu metodą animacji poklatkowej.

„Magia klasy” warsztaty animacji poklatkowej

Kadr, akcja, plan zdjęciowy to pojęcia, które uczniowie klasy Ic ze Szkoły Podstawowej Nr 6 w Międzyrzeczu opanowali do perfekcji. Podczas trzydniowych warsztatów pn. „Magia Klasy”, które były drugim etapem projektu „Klasa, klatka, cyk, cyk brzdęk” uczestnicy tworzyli film klasyczną metodą animacji poklatkowej.
Podczas warsztatów dzieci w zaciszu klasy szkolnej układały scenariusz, tworzyły plan zdjęciowy, odgrywały wybrane przez siebie role- operatora, scenarzysty, aktora, animatora. Pod czujnym okiem fotografa- reżysera Filipa Pielesiaka, plastyka Huberta Winnika oraz koordynatorek Małgorzaty Makarewicz i Grażyny Michałowskiej wykonywały zdjęcia, które po złożeniu wyświetlone zostaną w formie filmu. Dzieci od początku podeszły entuzjastycznie do zajęć, z dużym zaangażowaniem wprawiały przedmioty w ruch, malowały scenografię, tworzyły bohaterów z modeliny. Wyrywały się do obsadzenia ról, choć jak się okazało, każda z nich była równie ważna. Przemyślany wcześniej scenariusz stale ewaluował pod wpływem pomysłów i kreatywności dzieci.
Przy realizacji filmu ważną rolę odegrała Ania Suchecka- wychowawca klasy Ic, która czuwała nad niespożytą energią uczniów 😉
Kolejny etap projektu to warsztaty muzyczne z Ewą Skrzek – Bączkowską i tworzenie podkładu muzycznego do nakręconego filmu. Ale to dopiero we wrześniu.

Fotografie: Filip Pielesiak

Komentarze

Komentarze