Projekt “eMOCje!” ruszył pełną parą!

Uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 17 rozpoczęli swą przygodę z “eMOCjami” od zajęć wprowadzających. Pierwszym krokiem było wypisanie na samoprzylepnych kartkach emocji, które towarzyszyły dzieciom w ostatnich dniach. Następnie uczniowie wspólnie dokonali podziłu na uczucia, które były przyjemne i na te, których woleliby nie doświadczać. Potem młodzież próbowała ogadnąć, jakie emocje wyrażają poszczególne gesty i wyrazy twarzy. Był to doskonały sposób, by sprawdzić, czy potrafimy odczytywać uczucia innych ludzi.

Po zajęciach wprowadzających przyszedł czas na pierwsze warsztaty w Teatrze Lubuskim. Pod okiem pani Emilii Adamiszyn rozpoczął się cykl spotkań teatralno-tanecznych.

Pierwsze zadanie polegało na… chodzeniu. Poprzez przemierzanie przestrzeni dzieci rozoznawały miejsce, w którym odbywały się zajęcia, ale przede wszystkim służyło ono przyjrzeniu się sobie i dowiedzieniu się czegoś więcej na swój temat. Na początku budowano zaufanie do siebie nawzajem i przestrzeni. Jedna osoba z pary zamykała oczy i chodziła tyłem. Druga ją asekurowała: dbała, żeby nie było żadnych kolizji z innymi ani nieprzyjemnych zderzeń. Po kilkunastu minutach następowała zmiana. Można było sprawdzić się w dwóch rolach: opiekuna, na którym spoczywała odpowiedzialność za bezpieczeństwo drugiej osoby oraz “ślepca”, który zaryzykował i zaufał. Można było zastanowić się nad kilkoma kwestiami. Którą z ról łatwiej się wykonywało? Co stanowiło największą trudność? Która z faz zadania wymagała odwagi? Czy i kiedy pojawiało się uczucie lęku? Jakie czynniki sprawiały, że czułem się bezpieczny?

Jednak przestrzeń to nie tylko pomieszczenie, w jakim się znajdujemy, to przede wszystkim ludzie, którzy ją tworzą. Druga część zajęć to badanie dynamicznych zmian tak rozumianej przestrzeni. Okazało się, że jest mnóstwo zadań do wykonania podczas, wydawałoby się, zwyczajnego chodzenia: znaleźć dla siebie drogę wśród innych unikając kolizji, być czujnym na grupę: zatrzymać się i ruszyć w tym samym momencie, dbać o własną przestrzeń osobistą i chodzić tak, by respektować przestrzeń prywatną innych, podjąć decyzję: wpuścić kogoś do swojej przestrzeni i przywitać się czy przejść obok?

Tak wyglądał pierwszy dzień warsztatów. Już wkrótce kolejne zajęcia

Komentarze

Komentarze